En boklista i sommartorkan

Hej i sommarsolen! Jag gör mest ingenting just nu, och bjuder därför på en liten lista, hittad hos Jennifer.

 

Snabbläsare eller långsamläsare?
Långsam. Det kan ta mig månader att komma igenom en bok. Andra gånger tar det en vecka, men mycket sällan kortare tid än så. Jag slukar varje ord.

 

Tegelstenar eller tunnisar?
Tegelstenar kan skrämma mig lite, men när boken visar sig vara bra känns det skönt att ha mycket kvar av den. 

 

Bibliotek eller bokhandel?
Bokhandel. Jag tycker om att äga mina böcker och kunna skriva mitt namn och år som jag köpt boken i den. Dessutom är det skönt att inte ha en deadline för utläsning, och att kunna läsa om när jag vill. 

 

Ljudbok eller e-bok?
Jag är inte särskilt förtjust i något av det. Ljudböcker fick mig att somna under långa bilresor när jag var liten, så det är något illamåendeframkallande där... 

 

Inbunden eller pocket?
Pocket. De är så skönt att hålla i. 

 

Vampyrer eller spöken?
Spöken, eller andra märkvärdiga varelser. Vampyrer känns lite söndertjatat vid det här laget. 

 

En i taget eller slalomläsning?
Jag försöker hålla mig till en bok, men jag har lätt för att påbörja nya projekt utan att avsluta andra.

 

Nytt eller gammalt?
Blandar gärna!

 

Bokmärke eller hundöra?
Bokmärke! Gör ett hundöra i en av mina böcker och jag stryper dig. 

 

Snacks eller godis?
Jag kan inte koncentrera mig på att äta och läsa samtidigt. Då äter jag bara upp allt först och läser sedan.

 

Biografier eller memoarer?
Jag har inte läst särskilt mycket av någon av dem..

 

Skräck eller chicklit?
Skräck, även om jag blir fruktansvärt rädd för att vara ensam efteråt. 

  

Soffan eller sängen?
Soffan, gärna under ett åskväder. 

 

Inne eller ute?
Ute i solstolen, åh!

 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Engelska hellre än svensk översättning. Även om originalspråk är annat än engelska. 

 

Poesi eller prosa?
Prosa.

 

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Det brukar jag inte tänka på.  

 

Boken eller filmen?
Boken.

 

Kokbok eller Bakbok?
Bakbok!

 

Kärlek eller spänning?
Åh men blanda! Men om jag måste välja så kärlek.

 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
"Vakande ögon" av Dean Koontz, en tegelsten som jag och en kompis tog oss igenom som trettonåringar.

 

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
The Age of Innocence, som jag Sparknotes-läste under IB.  

 

Jobbigaste bok jag läst:
Jag led igenom Hemingways "Farväl till vapnen".

 

Bästa barnboksförfattaren:
Astrid Lindgren

 

Bok som berört mig mest:
Vilken press! Jag kan inte tänka. Eh.. Är jag fånig om jag säger "Bröderna Lejonhjärta"? 

Kommentera här: