Mat, träning och kroppskärlek

 
Dagens frukost bestod av ett kokt ägg, yoghurt med skivad banan, jordgubbar, granola och lönnsirap, och chokladkaffe! 
 
Jag tog med kaffet ut på gräsmattan och hängde med Kalle en stund. 
 
I mitt andra hem, gymmet. Tidigare har min träningslust försvunnit ganska snabbt, men den här gången har den hållt i sig i ett halvår (and counting!) och jag älskar att gå till gymmet och bli starkare! Allt blir så mycket roligare med prestationsfokus istället för utseendefokus. Styrka och kondition kan mätas på ett konkret sätt, och känns så mycket bättre i själen en ett evigt slit för en smalare midja, snyggare rumpa eller magrutor. Sådant kan ju ofta komma på köpet när man tränar för att bli starkare och friskare, och varierar kraftigt beroende på många andra faktorer, såsom kost, sömn, stress och glädje. Ja, för glädje gör mer än du tror! 
 
Jag satte mig med huvudet i skuggan och benen i solen och läste min nya bok, som jag köpte på St. Hilda's library sale när jag var i Oxford nu senast. 
 
Och så lite kroppskärlek! Min ben har varit mitt största komplex på kroppen under stora delar av min tonårstid, och nu har jag äntligen slutit fred med dem. De må vara bleka, och småknubbiga, och jag har celluliter, stretch marks och brustna ådror. Men de är grymt starka och kan både lyfta 140 kg och har burit mig genom ett halvmaraton. De bär runt mig genom livet, och jag är stolt över dem. Nu blir det slut på långbyxor mitt i sommaren. Mina ben ska också få synas! 
 
Ha en underbar dag, kära ni! 

Kommentera här: